Vad driver ett företag framåt? Och vad håller företaget vid liv? Om man man bortser från oväntade svängar inom marknaden och världens ekonomi, så är mycket upp till dig som chef. Som företagare är du stommen i det varumärke du själv skapat.
Många kaxiga nybörjare kanske anser att de inte är i behov av någon särskild marknadsföring. Men de har oftast fel. Oavsett bransch, nisch på varumärke eller företagets ålder, så ska du som chef arbeta på att optimera ditt företags närvaro med marknadsföring.
När det kommer till samarbetspartners så är det väldigt viktigt att du som chef ser till att händer sträcks åt flera håll. Det visar att ni som företag är närvarande, tror på er egen förmåga och att ni är drivna. Det gör även att ert varumärke sprids (oavsett bakslag) och att ert kontaktnät sprids. Det är en social samtid vi lever i.
Marknadsföring behöver inte betyda att ditt företag ger ut Papperspåsar med tryck på bussen, det kan betyda att ni gör reklam på hemsidor som tangerar ert varumärke, att ni sträcker ut handen till samarbetspartners och att ni lägger ner tid och energi på en snygg layout på er sajt.
Om du som chef låser in dig på kontoret, buttert går ut på lunch och undviker dina anställda – så kan du riskera att ditt företag går under. Det må låta lite dramatiskt, men en arbetsmiljö ska kännas trygg och öppen. De flesta företag och organisationer har någon form av hierarki pågående, du som chef sitter på toppen. Så kan det få vara, men kom ihåg att dina anställda ska vilja arbeta för dig (betoning på vilja). Visa att du bryr dig, att du är öppen för kommunikation och att du är lyhörd.
Om du är frånvarande på kontoret, både mentalt och fysiskt, så vet du inte vad dina anställda är kapabla till. Eller inte kapabla till. Idag lider många av stress, utmattningssyndrom och sjukdomar till följd av en otrygg arbetsplats, där förväntningar är alldeles för höga. Många studier pekar på att dålig hälsa ofta är i anslutning till kvalitén på arbetsmiljön. Det vill säga, en dålig chef kan göra sina anställda sjuka. Och det genererar två saker: Dina anställda mår dåligt och sjukskriver sig eller slutar, och ditt företag lämnas blankt på arbetskraft och kompetens.
Du som chef måste alltså vara närvarande för att se dina anställdas behov och deras kapacitet. Då bygger du upp ett hållbart företag, där dina medarbetare faktiskt vill vara med och skapa ett lyckat varumärke (kanske via en marknadsföringskampanj). Dessa människor är de som håller företaget rullande .