Att utföra ett uppdrag är oftast den roligaste delen av företagandet, oavsett om det handlar om att skicka en vara eller att utföra en tjänst. Det är processen därefter som kan vara mindre rolig, nämligen att fakturera och bokföra. Fakturan upprättas direkt efter att jobbet är genomfört men sedan får du oftast vänta i 30 dagar innan pengarna blir insatta på kontot, förutsatt att kunden betalar i tid. Det är just den där senare delen som är mindre rolig, att behöva påminna kunden om betalning. I den här artikeln ska vi gå igenom flera metoder som gör att du får betalt snabbare från dina kunder.
Om du upptäcker att många kunder drar ut på betalningen kan det bero på hur din faktura ser ut. En faktura som inte upplevs som professionell inger inget förtroende och man struntar helt enkelt i att betala. Kunden tänker att det inte spelar någon roll om de betalar just den här fakturan lite sent, det kommer ändå inte medföra några allvarliga konsekvenser. Därför kan det vara bra att se över designen på företagets fakturor. Om fakturan skrivs ut direkt från affärssystemet så finns det i de flesta system möjlighet att ändra fakturamallen. Undersök några fakturor ni får till företaget och försök efterlikna dem ni tycker ser mest professionella- och respektingivande ut.
En ytterligare åtgärd man kan göra är att välja ett papper av högre kvalitet – det gör verkligen skillnad. Använd dessutom profilerade kuvert så ökar företagets anseende ytterligare.
Företagskunder blir dessutom allt mer kritiska i och med att allt fler bluffakturor förekommer på marknaden.
En annan åtgärd du kan ta om du börjat tröttna på att agera bank åt dina kunder som betalar sent är att använda en factoringtjänst. Med factoring säljer ni eller belånar fakturan till en bank eller ett kreditinstitut. Fakturasumman sätts in direkt på kontot och ni slipper därmed vänta ens de där 30 dagarna. För denna tjänst tar man ut en procentuell avgift på fakturabeloppet som i vanliga fall uppgår till några enstaka procentenheter.
Eftersom ni slipper vänta på pengarna över huvudtaget kan även factoring förbättra kassaflödet så att du kan återinvestera i företaget direkt.
Var tydlig redan vid anbudet att dröjsmålsränta tillkommer vid försenad betalning. Se dessutom till att ta i ordentligt med dröjsmålsräntan. Att öka räntan avsevärt avskräcker kunden från att hålla inne betalningen.
Om ingen dröjsmålsränta har avtalats har du rätt till referensränta + 8%. Det är en relativt billig finansiering för företag som håller inne på betalningen. Därför kan du förhandla eller helt enkelt uppge att ni arbetar med betydligt högre räntesats. Kunder som har för avsikt att betala i tid ifrågasätter inte detta eftersom det ändå inte kommer att påverka dem.