Egenföretagare som plötsligt kan börja anställa och utöka verksamheten? Det kan vara både skrämmande och fantastiskt på samma gång, då du befinner dig i en ny situation som innebär att du nu är chef över dina anställda. Hur tar du hand om dem på bästa sätt, får dem att stanna kvar hos dig och hur får du den bästa feedbacken från dem?
Att vara chef placerar dig i en väldigt speciell sits eftersom dina anställda hamnar i en typ av beroendeställning till dig. Det blir väldigt viktigt att du tar hand om dem, ser till att de mår bra och att de tycker om att arbeta hos dig. Att ha en öppen och rak kommunikation är grunden för allt, samtidigt som du behöver vara en empatisk chef som förstår arbetssituationen för dina anställda. Ju mer du förstår det de gör, desto bättre kommer er kontakt förmodligen att bli. Dock kan det ibland vara svårt för anställda att vara helt öppna i sina känslor och åsikter kring sin chef, och medarbetare som är mer tillbakadragna kanske inte vågar föra fram sina idéer trots att de kanske är både kreativa och genomtänkta. Av de här anledningarna kommer det gynna både dig och dina anställda om du använder dig av en digital medarbetarundersökning när det är dags för utvärderingar. Kan de som använder undersökningen vara anonyma besvaras den oftare, och ju mer genomtänkt den är desto bättre blir feedbacken som du som chef får.
När du har genomfört medarbetarundersökningen och fått den återkoppling som du behöver, är det också viktigt att du tar informationen tillbaka till dina medarbetare. Samtala om sådant som är av vikt och som visat sig i undersökningen; kanske är det flera som önskar en förändring inom samma område och då är det viktigt att ni pratar om det. Vad finns det för lösningar och vad kan vara nästa steg? Att som anställd känna sig uppskattad och inkluderad är alltid uppskattat, och även om det i slutänden är du som chef som bestämmer vad som kommer hända, är det viktigt att alla upplever att de är en del av processen. Det blir också en stärkande känsla för alla när hela arbetslaget känner sig tajt, sammansvetsat och att alla är omhändertagna. Så se till att du skaffar bra verktyg för dina medarbetarundersökningar, och respektera åsikterna som framkommer genom dem. Ditt företag kommer alltid tjäna på att ha ett arbetsteam som mår bra och är lyssnade på.