Att driva ett framgångsrikt företag är inte alltid det lättaste. Förutom att tillgodose sina kunder, anställda och andra intressenter som styrelsen och samhället krävs att man följer lagar och regler, man ska hänga med i utvecklingar och förändringar som inte alltid leder till det bättre. Ett framgångsrikt företag innebär mycket arbete inom alla avdelningar, och inte bara internt.
Hemligheten bakom alla framgångsrika verksamheter är hänsyn och acceptans till att förändringar sker ständigt både i samhället och verksamheten. Att acceptera det faktum som leder till utveckling är den stora nyckeln till hållbart företagande. Man kan inte neka förändring.
En annan sak som är viktig att tänka på är alla vägar till framgång som finns. Satsar man allt inom produktion är inte det alltid vad som leder till vinst. Man måste satsa lite här och var för att det ofta är de små sakerna som gör mycket. En satsning på marknadsföring, förbättrade produkter / tjänster och den interna personliga utvecklingen är vad som kan rekommenderas. Marknadsföring visar gamla som nya kunder att verksamheten finns och vad som erbjuds, medan förbättrade produkter och / eller tjänster leder till köp och återkommande kunder. Till sist leder den interna personliga utvecklingen till att de anställda väljer att stanna kvar och hålla balansen inom personalstyrkan. Låter man dessutom personalen vara med och utveckla verksamheten kan många nya idéer komma till användning som i det långa loppet innebär ännu mer försäljning och vinst för företaget.
Som ett exempel kan vi ta Nike, ett välkänt företag och varumärke som fortfarande står och fortsätter att växa. Ju mer man satsar på en verksamhet och dess varumärke, desto större och känt kan det bli. Tar man dessutom hand om personal och tillgodoser kundernas och övriga intressenters önskemål och behov har man en stark grund till att faktiskt lyckas övervinna svåra tider som lågkonjunktur och dålig ekonomi i samhället.
Det finns många vägar till framgång, det gäller bara att hitta de rätta som tillgodoser alla intressenters intressen.