För att kunna nåt ut till sina kunder, både gamla och befintliga, kan det vara både trevligt och nyttigt att ställa ut på en branschmässa. En sådan mässa ger dina kunder möjligheten att själva komma förbi och se vad du erbjuder. Vissa av mässorna fungerar också som rena inköpsmässor, där kunderna lägger ordrar direkt hos dig. Att ställa ut på mässa är inte billigt, men det ger dig som företagare en hel del tillbaka. En fördel är att du kan träffa mängder med kunder på kort tid och en annan är att du samtidigt har möjlighet att nätverka med andra utställare.
Ett mässdeltagande kräver en hel del planering, eftersom en monter ska byggas. Du beställer som regel en monter baserat på ett visst antal kvadratmeter. Denna monter ska sedan inredas på ett smakfullt och tilltalande sätt, så att du ska kunna dra till dig nyfikna besökare. Placeringen i själva mässhallen kan ha stor inverkan på antalet besökare som kommer till din monter; detta lär man sig när man ställt ut några gånger och blivit varm i kläderna.