De flesta företagare börjar i liten skala. Det vanligaste är att du själv är den enda anställda i ditt bolag. Det här är smart och tryggt i en uppstartsfas och du slipper oroa dig för att ha råd med någon annans lön än din egen. Men efter ett tag, när företaget går med vinst och uppdragen blivit fler och fler, börjar du kanske fundera på att anställa fler personer i ditt bolag. Då är det dags att rekrytera! De allra flesta bolagsformer kan ha anställda. Många med enskilda firmor tror att de är undantagna från detta men också de som har verksamhet i denna bolagsform kan anställa. Viktigt att komma ihåg för dig med enskild firma är att du behöver registrera dig som arbetsgivare hos Skatteverket och få din ansökan godkänd innan du kan anställa. Sedan fungerar löne- och skatteinbetalningar för anställda på samma sätt som i till exempel ett aktiebolag.
Livet som småföretagare är ofta hektiskt och stressigt. Som egenföretagare ansvarar man för sin egna försörjning och behöver både dra in nya kunder och uppdrag samtidigt som de uppdrag som sålts in ska genomföras. många riskerar utbrändhet då dygnets timmar inte räcker till. Därför är det viktigt att du som småföretagare ser till att få in anställd personal så fort ekonomin tillåter och uppdrag finns. Vänta inte tills det är så stressigt att du inte kan ta dig tid att genomföra en rekrytering! Tänk på att det ofta tar ett tag från att du tagit beslutet om att expandera till att du faktiskt hittar rätt person. De flesta som redan har ett jobb har dessutom vanligtvis tre månaders uppsägningstid vilket innebär att tiden tills den nyanställda faktiskt kan börja jobba i företaget kan bli lång. Ha därför hela tiden en tydlig marknadsplan och framtidsvision som tydligt definierar i vilket skede i bolagets utveckling som det är dags att ta in ytterligare personer och förbered dig i god tid genom att till exempel skapa profilerna för vilka kompetenser du letar efter.
Det viktigaste vid en nyrekrytering är att hitta rätt person. För ett litet företag är det här extra viktigt eftersom anställd personal är företagets största utgift. Här är både det egna kontaktnätet och bra annonsering viktiga verktyg. Genom att göra en tydlig arbetsbeskrivning får du en klar bild av vad det är för person du letar efter egentligen. Vilka kompetenser behöver personen du vill anställa ha? Vilken typ av personlighet letar du efter? Behövs specifika utbildningar eller certifikat för att få utföra de uppgifter som krävs? Rangordna sedan de olika kompetenserna – vissa saker är kanske absoluta krav medan andra är önskemål. Utifrån listan kan du sedan utforma en annons som beskriver tjänsten och personen du söker. Fundera sedan över vilka kanaler du vill använda för att nå ut till de som ska söka tjänsten. Idag är det hård konkurrens om kompetent arbetskraft och det gäller att synas i flödet! Använd de smidiga onlinetjänster som finns, att till exempel annonsera på Netjobs är smart eftersom det nåt ut till många arbetssökande.