På en arbetsplats ska alla som är anställda trivas och kunna arbeta på ett bekvämt, säkert och ergonomiskt sätt. För att skapa en bra arbetsmiljö på kontoret är det viktigt att man har en optimal inomhustemperatur året runt. Det är arbetsgivaren som har huvudansvaret för att klimatet i arbetslokalen följer de uppsatta reglerna. Att kontrollera och åtgärda temperaturen vid behov tillhör arbetsplatsens löpande skyddsarbete. När värmen på kontoret ligger inom det neutrala temperaturområdet, det vill säga mellan +10 till +30 °C, finns det inga större risker för hälsan. Däremot kan för hög eller låg temperatur som ligger inom det neutrala temperaturområdet leda till obehag och bristande komfort. Det i sin tur kan öka risken för olyckor och för låg temperatur kan även ge ergonomiska problem.
Om det är för svalt på kontoret så påverkas komforten och man kan börja uppleva ett obehag. Det ger i sin tur en sämre arbetsförmåga eftersom förmågan att tänka och observera påverkas. Eftersom koncentrationsförmågan även kan minska ökar risken för att olyckor uppstår och misstag begås. Kyls muskler och leder ned ökar även risken för belastningsskador och vid kontorsarbete är det främst nacke och axlar som kan skadas. Att arbeta med kalla fingrar är också svårt. Om det är för varmt på kontoret påverkas också kroppen negativt. Det är nämligen en verklig fysisk belastning och innebär exempelvis merarbete för hjärtat. Höga temperaturer kan göra så att man känner sig retlig samt upplever illamående och får huvudvärk. Vid hög värme ökar olycksfallsrisken eftersom uppmärksamhet och omdöme försämras. Värmebelastningen påverkar humöret på precis samma sätt som annan stress. Det är alltså viktigt för personalen att temperaturen är helt rätt och arbetsplatser kan anmälas om arbetsledaren inte sköter detta ordentligt.
I lokaler där det bedrivs arbete under hela året ska det i regel finns värmeinstallationer med en kapacitet som garanterar att lämplig temperatur kan upprätthållas. På ett kontor där arbetet för det mesta är stillasittande bör temperaturen ligga inom området 20 till 24 °C under vintern. Under sommartid ska temperaturen inomhus ligga mellan 20 och 26 °C om de flesta på kontoret har ett stillasittande arbete. Eftersom ventilationssystem vanligtvis inte dimensioneras för att klara av tillfälliga extrema utetemperaturer, som till exempel kan uppstå vid en värmebölja, är det tillåtet att det några dagar per år blir varmare på kontoret än vad som är optimalt. Om du är en arbetsledare är det inte bara temperaturen som måste vara balanserad, utan du måste även hålla koll på luftkvaliteten. Missa inte att det finns en ovk besiktning, obligatorisk ventilationskontroll, som enligt lag måste genomföras var tredje eller sjätte år.