• Hemsida
  • Företagande
  • Kontakta oss

Welcome to businesso Wordpress Theme


Please enter your search content here...

Viktigt med godkänd personalliggare för företaget

  • Hemsida
  • Viktigt med godkänd personalliggare för företaget
sebastian      -
6Nov

Viktigt med godkänd personalliggare för företaget

Är du företagare och har anställda? Då måste du i många fall enligt lag ha en personalliggare som redovisar vilken personal som är anställd på företaget samt när de börjar och slutar arbeta. Den här lagen infördes 2007 och syftar till att minska svartjobb.

I dagens digitala samhälle är det som tur är väldigt enkelt att föra en personalliggare. Det finns många fördelar med att välja en elektronisk personalliggare, bland annat minskar det risken att viktig information kommer bort. Det blir också mycket lättare att administrera löner och hålla reda på tider.

I dessa branscher måste personalliggare finnas

Det är dock inte alla branscher som berörs av kravet på personalliggare. Man kan säga att det funnits branscher där svartarbete varit vanligare än i andra. Det är också de branscher som har en tradition av svartjobb som inkluderas i kraven. Dessa är olika typer av restauranger, företag i byggbranschen, företag som sysslar med kroppsvård, sådana som handlar med livsmedel samt tobak och dryck, tvätterier samt företag som utför fordonsservice. Är du verksam i någon av dessa branscher bör du alltså skaffa en personalliggare snarast om du inte redan har en. Skatteverket rapporterar att sedan kravet infördes har svart arbetskraft minskat och fler har anställts i restaurangbranschen. Systemet fungerar med andra ord mycket bra och skyddar både människor och skattepengar.

Fördelar med en elektronisk personalliggare

Det går att beställa en godkänd, fysisk personalliggare från Skatteverket. Trots det vill vi i den här texten uppmana dig att använda dig av en godkänd, elektronisk variant istället. Det beror på att det finns enormt många fördelar med en sådan. En av dem är naturligtvis att risken för att information kommer bort är mycket liten. En digital variant gör även att du slipper hantera mängder av papper samt att det blir mycket enklare för personalen att checka in och ut från arbetet. Den gör det även mycket lättare att administrera löner. Risken för att något blir fel är också mindre än om personalliggaren sköts för hand. Vill du ha en enkel lösning som sparar tid och dessutom gör det enkelt att rapportera till Skatteverket är en digital variant alltid att föredra. Drar du dig för kostnaden? Då vill vi påminna om att du sparar mycket tid med en elektronisk personalliggare och tid är ju, som vi alla vet, pengar.

2020-11-06

Post navigation

← Vad innebär det att driva företag?
Förbättra produktionen i fem steg →

Senaste inläggen

    • 3 sätt att få bolaget att växa
    • Få bättre likviditet i företaget
    • Stärk ditt varumärke med en företagsfilm
    • Bli mer effektiv som egenföretagare
    • Rätt brandskydd för företaget

Kalender

juni 2025
M T O T F L S
« apr    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

Kategorier

  • Företagande

Senaste inläggen

  • 3 sätt att få bolaget att växa
  • Få bättre likviditet i företaget
  • Stärk ditt varumärke med en företagsfilm
  • Bli mer effektiv som egenföretagare
  • Rätt brandskydd för företaget

Starbucks CEO Talks Business

https://www.youtube.com/watch?v=83yInyY1KLs

abubize-business