Att ”nätverka” innebär att man bygger upp ett nätverk av personliga kontakter inom sin bransch eller relaterade branscher. När man knyter dessa kontakter behöver man inte ha haft någon professionell relation med personen – det räcker att man har träffats i ett socialt sammanhang, och kanske utbytt visitkort. Syftet med att på detta sätt skapa ett kontaktnät av bekantskaper eller närmare vänner är att det i längden kan leda till möjligheter i ens karriär, till exempel genom att personerna förmedlar kunder eller på annat sätt står till tjänst.
Ett utmärkt tillfälle att nätverka är vid mässor och konferenser. Dels för att dessa ofta ger upphov till mycket minglande (det vill säga många chanser att träffa många personer), dels för att man kan välja att gå på de mässor som är relevanta för ens eget företag (vilket förhoppningsvis gör att man träffar människor som är fördelaktiga att ha i sitt kontaktnät).
En annan anledning att åka på konferenser och mässor kan vara att träffa experter inom olika områden där man känner att man behöver fortbilda sig. Ett annat bra sätt att göra det är att gå in på sidor som Finansly, där man kan få information från experter på finans och ekonomi. Motsvarande sidor inom andra ämnen går i princip alltid att hitta med en enkel sökning.